Formları Programlama
Formlar 20'den fazla olaya tepki verebilirler. Bu
tepkinin ne olacağını kodlama ile belirtebilirsiniz. Örneğin, kullanıcı form
üzerindeki herhangi bir bölgeyi tıkladığında bir mesaj görüntüleyebilirsiniz.
Kodlamayı yapabilmek için formu çift tıklamak ya da View/Code komutu kullanmak
yeterlidir. Bu komut çalıştırıldığında Şekil-6'daki pencere ekrana gelir. Bu
pencerenin üst sağındaki "Object" kısmında formda yer alan tüm
nesnelerin listesi, soldaki "Proc" kısmında ise nesnenin tanıyacağı
olaylar bulunur.
Şekil-6. Form Kod Penceresi
Form tıklandığında "Fareyi tıkladınız" mesajını vermek için
gerekli kod aşağıdadır:
Sub Form_Click
"Fareyi tikladiniz."
End Sub
Örnek Form Olayları | |
Activate | Formun etkin pencere olması |
Click | Form üzerinde farenin tıklanması |
DblClick | Form üzerinde farenin çift tıklanması |
Deactivate | Formun edilgen olması |
GotFocus | Form denetçilerinin edilgen, formun etkin olması |
KeyDown | Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılması |
KeyPress | Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılıp bırakılması |
KeyUp | Odak form üzerinde iken herhangi bir tuşa basılması yada bırakılması |
Load | Form penceresinin açılması |
LostFocus | Odağın formdan başka bir nesneye kayması |
MouseDown | Farenin bir tuşuna basılması |
MouseMove | Farenin hareket ettirilmesi |
MouseUp | Farenin basılan tuşunun bırakılması |
Unload | Formun kapatılması |
Örnek Form Yöntemleri | |
Circle | Form üzerine daire, elips ya da yay çizer |
Cls | Form üzerindeki tüm yazı ve resimleri siler |
Hide | Formu gizler fakat kapatmaz |
Line | Form üzerinde çizgi ya da dikdörtgen çizer |
Move | Formu hareket ettirir |
Print | O andaki renk ve yazı boyunu kullanarak form üzerine yazı yazar |
PrintForm | Formu ekranda göründüğü gibi yazıcıya yollar |
Refresh | Formun kendini yeniden çizmesini sağlar |
Scale | Formun koordinat sistemlerini tanımlar |
SetFocus | Odağın forma kaymasını sağlar |
Show | Formun görüntülenmesini sağlar |
TextHeight | Yazı boyunu belirler |
TextWidth | Yazı uzunluğunu belirler |
Kullanıcı Etkileşimi
Kullanıcıdan bilgi almak için kontrol nesneleri kullanılır. Bu kontrol
nesneleri Şekil-7'de görüntülenmektedir.
Gösterici (Pointer) | Resim Çerçevesi (PictureBox) |
Etiket (Label) | Yazı Kutusu (TextBox) |
Çerçeve (Frame) | Komut Düğmesi (CommandButton) |
İşaret Kutusu (CheckBox) | Seçenek Düğmesi (OptionButton) |
Çekme Liste (ComboBox) | Liste (ListBox) |
Yatay Kaydırma Çubuğu (HScrollBar) | Düşey Kaydırma Çubuğu (VScrollBar) |
Zamanlayıcı (Timer) | Sürücü Listesi (DriverListBox) |
Dizin Listesi (DirListBox) | Dosya Listesi (FileListBox) |
Şekil (Shape) | Çizgi (Line) |
Resim (Image) | Veri Denetçisi (Data) |
OLE Denetçisi (OLE) | |
Şekil-7. Kontrol Nesnelerinin Yer Aldığı Araç Çubuğu
Bir Nesnenin Taşınması ve
Boyutlandırılması
Bir nesnenin taşınma ve boyut değiştirme işlemleri grafik nesnelerinki ile
aynıdır. İstenirse birden fazla nesne Ctrl tuşu basılı tutularak seçilir ve grup
halinde taşıma ya da boyut değiştirme işlemi gerçekleştirilebilir.
Etiket
Kullanıcıya bilgileri ve yazıları görüntülemek için kullanılır, burada
bilginin kullanıcı tarafından değiştirilmesi olası değildir.
Etiket Ekleme
Yazı kutularının işlevini belirlemek için her yazı kutusu ile birlikte bir
adet etiket kutusuna gereksinim vardır.
·
Araç çubuğu üzerinde etiket
kutusu düğmesini tıklayınız.
·
Farenin imlecini form üzerine,
kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.
·
Fareyi tıklayarak parmağınızı
bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
düğmesini bırakınız.
Etiket kutusunun özellikleri "Properties" penceresinde
görüntülenir. Nesnenin adı "Name" ile belirlenir, etiketin ekranda
gözükecek yazısı ise "Caption" bölümüne yazılır.
Yazı Kutusu
Kullanıcıdan yazılı olarak bilgi almak ve yine bilgileri kullanıcıya
göstermek için kullanılır. Yazı kutusunun özellikleri yine
"Properties" penceresinden değiştirilir. Yazı kutusuna girilen bilgi
sayısal bilgi de olsa karakter dizini olarak kabul edilir. Aritmetik işlem
yapılacağı takdirde sayıya çevrilmelidir (Val komutu ile). Yazı kutularının
ismi vardır ancak başlık - "Caption" özelliği bulunmaz.
Yazı Kutusu Ekleme
·
Araç çubuğu üzerinde yazı kutusu
düğmesini tıklayınız.
·
Farenin imlecini form üzerine,
kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.
·
Fareyi tıklayarak parmağınızı
bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
düğmesini bırakınız.
Komut Düğmesi
Kullanıcının tıklaması ile çeşitli işlevlerin çalıştırmasını sağlayan
düğmelerdir. Komut düğmelerinin üzerine komutun işlevini belirten yazılar
başlık-Caption özelliği ile iliştirilir. Başlık yazısı düğmenin ortasına
yazılır. Başlık düğmenin standart boyundan geniş ise boyutlandırma otomatik
olarak yapılmaz. Bunu sizin yapmanız gerekir. Başlık üzerinde bir karakterin
altını çizmek için o karakterin önüne & işareti konur, ve o karakter altı
çizili olarak yazılır. Böylece komut Alt tuşu ile altı çizili karakterin
klavyeden basılması ile de çalıştırılır.
&Son -- Son -- Alt+S ile Son komutu
gerçekleşir ve program sona erer
Komut Düğmesi Ekleme
·
Araç çubuğu üzerinde komut
düğmesi düğmesini tıklayınız.
·
Farenin imlecini form üzerine,
düğmeyi koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.
·
Fareyi tıklayarak parmağınızı
bırakmadan düğmenin karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
düğmesini bırakınız.