Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    Temelden Visual Basic Eğitimi-2

    avatar
    paindeath


    Mesaj Sayısı : 9
    Kayıt tarihi : 08/03/13

    Temelden Visual Basic Eğitimi-2 Empty Temelden Visual Basic Eğitimi-2

    Mesaj tarafından paindeath Perş. Mart 21, 2013 12:52 pm

    Formları Programlama





    Temelden Visual Basic Eğitimi-2 Image008



    Formlar 20'den fazla olaya tepki verebilirler. Bu
    tepkinin ne olacağını kodlama ile belirtebilirsiniz. Örneğin, kullanıcı form
    üzerindeki herhangi bir bölgeyi tıkladığında bir mesaj görüntüleyebilirsiniz.
    Kodlamayı yapabilmek için formu çift tıklamak ya da View/Code komutu kullanmak
    yeterlidir. Bu komut çalıştırıldığında Şekil-6'daki pencere ekrana gelir. Bu
    pencerenin üst sağındaki "Object" kısmında formda yer alan tüm
    nesnelerin listesi, soldaki "Proc" kısmında ise nesnenin tanıyacağı
    olaylar bulunur.





    Şekil-6. Form Kod Penceresi




    Form tıklandığında "Fareyi tıkladınız" mesajını vermek için
    gerekli kod aşağıdadır:


    Sub Form_Click


    Print
    "Fareyi tikladiniz."


    End Sub










    Örnek Form Olayları
    Activate

    Formun etkin pencere olması

    Click

    Form üzerinde farenin tıklanması

    DblClick

    Form üzerinde farenin çift tıklanması

    Deactivate

    Formun edilgen olması

    GotFocus

    Form denetçilerinin edilgen, formun etkin olması

    KeyDown

    Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılması

    KeyPress

    Odak form üzerinde iken klavye tuşuna basılıp
    bırakılması

    KeyUp

    Odak form üzerinde iken herhangi bir tuşa basılması
    yada bırakılması

    Load

    Form penceresinin açılması

    LostFocus

    Odağın formdan başka bir nesneye kayması

    MouseDown

    Farenin bir tuşuna basılması

    MouseMove

    Farenin hareket ettirilmesi

    MouseUp

    Farenin basılan tuşunun bırakılması

    Unload

    Formun kapatılması







    Örnek Form Yöntemleri
    Circle

    Form üzerine daire, elips ya da yay çizer

    Cls

    Form üzerindeki tüm yazı ve resimleri siler

    Hide

    Formu gizler fakat kapatmaz

    Line

    Form üzerinde çizgi ya da dikdörtgen çizer

    Move

    Formu hareket ettirir

    Print

    O andaki renk ve yazı boyunu kullanarak form üzerine
    yazı yazar

    PrintForm

    Formu ekranda göründüğü gibi yazıcıya yollar

    Refresh

    Formun kendini yeniden çizmesini sağlar

    Scale

    Formun koordinat sistemlerini tanımlar

    SetFocus

    Odağın forma kaymasını sağlar

    Show

    Formun görüntülenmesini sağlar

    TextHeight

    Yazı boyunu belirler

    TextWidth

    Yazı uzunluğunu belirler










    Kullanıcı Etkileşimi


    Kullanıcıdan bilgi almak için kontrol nesneleri kullanılır. Bu kontrol
    nesneleri Şekil-7'de görüntülenmektedir.


    Temelden Visual Basic Eğitimi-2 Image009

    Gösterici (Pointer)

    Resim Çerçevesi (PictureBox)

    Etiket (Label)

    Yazı Kutusu (TextBox)

    Çerçeve (Frame)

    Komut Düğmesi (CommandButton)

    İşaret Kutusu (CheckBox)

    Seçenek Düğmesi (OptionButton)

    Çekme Liste (ComboBox)

    Liste (ListBox)

    Yatay Kaydırma Çubuğu
    (HScrollBar)

    Düşey Kaydırma Çubuğu (VScrollBar)

    Zamanlayıcı (Timer)

    Sürücü Listesi (DriverListBox)

    Dizin Listesi (DirListBox)

    Dosya Listesi (FileListBox)

    Şekil (Shape)

    Çizgi (Line)

    Resim (Image)

    Veri Denetçisi (Data)

    OLE Denetçisi (OLE)





    Şekil-7. Kontrol Nesnelerinin Yer Aldığı Araç Çubuğu




    Bir Nesnenin Taşınması ve
    Boyutlandırılması



    Bir nesnenin taşınma ve boyut değiştirme işlemleri grafik nesnelerinki ile
    aynıdır. İstenirse birden fazla nesne Ctrl tuşu basılı tutularak seçilir ve grup
    halinde taşıma ya da boyut değiştirme işlemi gerçekleştirilebilir.





    Etiket


    Kullanıcıya bilgileri ve yazıları görüntülemek için kullanılır, burada
    bilginin kullanıcı tarafından değiştirilmesi olası değildir.





    Etiket Ekleme


    Yazı kutularının işlevini belirlemek için her yazı kutusu ile birlikte bir
    adet etiket kutusuna gereksinim vardır.


    ·
    Araç çubuğu üzerinde etiket
    kutusu düğmesini tıklayınız.


    ·
    Farenin imlecini form üzerine,
    kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.


    ·
    Fareyi tıklayarak parmağınızı
    bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
    düğmesini bırakınız.


    Etiket kutusunun özellikleri "Properties" penceresinde
    görüntülenir. Nesnenin adı "Name" ile belirlenir, etiketin ekranda
    gözükecek yazısı ise "Caption" bölümüne yazılır.





    Yazı Kutusu


    Kullanıcıdan yazılı olarak bilgi almak ve yine bilgileri kullanıcıya
    göstermek için kullanılır. Yazı kutusunun özellikleri yine
    "Properties" penceresinden değiştirilir. Yazı kutusuna girilen bilgi
    sayısal bilgi de olsa karakter dizini olarak kabul edilir. Aritmetik işlem
    yapılacağı takdirde sayıya çevrilmelidir (Val komutu ile). Yazı kutularının
    ismi vardır ancak başlık - "Caption" özelliği bulunmaz.





    Yazı Kutusu Ekleme


    ·
    Araç çubuğu üzerinde yazı kutusu
    düğmesini tıklayınız.


    ·
    Farenin imlecini form üzerine,
    kutuyu koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.


    ·
    Fareyi tıklayarak parmağınızı
    bırakmadan kutunun karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
    düğmesini bırakınız.





    Komut Düğmesi


    Kullanıcının tıklaması ile çeşitli işlevlerin çalıştırmasını sağlayan
    düğmelerdir. Komut düğmelerinin üzerine komutun işlevini belirten yazılar
    başlık-Caption özelliği ile iliştirilir. Başlık yazısı düğmenin ortasına
    yazılır. Başlık düğmenin standart boyundan geniş ise boyutlandırma otomatik
    olarak yapılmaz. Bunu sizin yapmanız gerekir. Başlık üzerinde bir karakterin
    altını çizmek için o karakterin önüne & işareti konur, ve o karakter altı
    çizili olarak yazılır. Böylece komut Alt tuşu ile altı çizili karakterin
    klavyeden basılması ile de çalıştırılır.


    &Son -- Son -- Alt+S ile Son komutu
    gerçekleşir ve program sona erer





    Komut Düğmesi Ekleme


    ·
    Araç çubuğu üzerinde komut
    düğmesi düğmesini tıklayınız.


    ·
    Farenin imlecini form üzerine,
    düğmeyi koyacağınız yerin bir köşesine götürünüz.


    ·
    Fareyi tıklayarak parmağınızı
    bırakmadan düğmenin karşı köşesi olacak yere kadar sürükleyiniz, ve fare
    düğmesini bırakınız.

      Forum Saati Ptsi Mayıs 20, 2024 11:53 am